Alla inlägg under mars 2008

Av Peter - 31 mars 2008 21:44

Nu är det hela 8st bloggar i uppsatsskrivande. Under mina länkar kan ni se ett urval av påbörjade uppsatser.


Sitter för närvarande i min läsfotölj, en koppen kaffe och laptopen i knät. Från vardagsrummet hör jag "American idol". Hur den ena efter den andra sågas och några enstaka jublande själar som gått vidare. Signaturmelodin är hemsk. Ojoj...Vilken röst! -oooohhhh you kiss my lips ooooohhhhh yeahhhh! Before we screw allllllllll!

Nu ska jag fly iväg i min nya bok "The fall of Rome and the end of civilization"  Bort från tv-bruset...Ända till Roms riuner.

Av Peter - 30 mars 2008 14:15

Böcker på gång:

Michel Foucault "Diskursens ordning"

Dillard " Västerlandets ekonomiska historia" (omläsning)

Michael Carlehedens text om postmodernistisk genusteori bl a  Judith Butler (socialkonstruktivistisk paradox; kan man härleda frihet ur förtryck. (kön är diskursivt konstruerade, men betyder inte nödvändigtvis att vi är determinerade av diskursen)Texten finns i Res Publica nr 35/36.

 Sebald ?

Av Peter - 30 mars 2008 13:53

Seneca levde under flera beryktade kejsare i Rom. Han föddes omkring 5 f.kr och dog 65 e. kr. Han levde efter den stoicistiska filosofin. Stoa betyder pelarhall. Det var i en pelarhall Zenon undervisade sin lära på 300-talet f.kr En lära som kejsar Marcus Aurelius tagit stort inflytande från ( vi minns honom som kejsaren i Gladiatorn som stryps av sin son Commodus). Det handlar om att leva efter naturens och ödets förnuftiga lagar och "trösta döden" som Tegnér skrev. Lever du efter kosmos lagar blir små förtretligheter och plötsliga förändringar som kan röra upp ditt sinne meningslösa och obetydliga. Du når ett sk stoiskt lugn.

"Allt är ett lån, Lucilius, bara tiden är vår" ... "Omfamna varje timme!"  

Av Peter - 30 mars 2008 11:25

Jaha!

Nu väntar jag mig en anstorming av nya bloggar från elever som ska skriva uppsats i SO. Hittills har jag fem st. En och annan har jag kommenterat. Nathalie har varit och hälsat på. Har du - Nathalie - skapat en blogg så maila mig den.

Tänk på att bara skriva och inte tänka på att det måste hänga ihop i början. Man skriver huller om buller för att i efterhand redigera. Men en bra början är naturligtvis att försöka hitta texter som kan innehålla svar på de frågor ni har skrivit i syftet. Det är ofta jobbigt att skriva. Man fastnar och vet inte hur man ska komma vidare, ibland hänger det på en formulering: Hur ska jag säga detta på mitt eget sätt. När man fastnar är det en bra metod att gå tillbaka till böckerna och fortsätta läsa och anteckna eller börja samla fakta under en ny rubrik. Efter mycket möda hoppas jag att ni börjar tänka med pennan/skriften. För varje ord som skrivs ner lär man sig saker, en ändring i en mening kan skapa helt nya vägar och tankar. Det går inte att tro att texten ska finnas i era huvuden före skrivandet. Då blir det ett kopierande från huvud till papper. Nej, skapandet kommer så länge ni vågar skriva. Ni måste våga osäkra er själva och bara skriva.

Av Peter - 12 mars 2008 09:26

Idag ska vi börja bygga flygplan med elever i Vinstagårdsskolan. Ämnen som är involverade är: Teknik, NO och lite SO. Jag hoppas att det ska gå bra på uppstarten med båda niorna.


En tanke jag har är att eleverna skapar en egen blogg där det fortlöpande kan publicera dokumentation om och kring byggandet inklusive bilder. Bloggandet kan också användas för uppsatsskrivandet som 9:orna arbetar med. De kan lägga ut sin senaste text och jag kan kommentera för att utveckla deras uppsatsskrivande ytterligare samt svara på hinder,rupturer, återvändsgränder o s v.


Vi ses i eftermiddag

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vad skulle ni drmta den sen?
 Ja, som kändet då
 Nej! intet det
 Vet ej ditto

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards